zoekmachineoptimalisatie waar staan we nu

Zoekmachine Optimalisatie: waar staan we nu?

Een tijdje geleden vroegen een paar mensen aan mij of ik eens een artikel over Zoekmachine Optimalisatie kon schrijven. Veel mensen denken nog in termen van keywords ofwel zoekwoorden, maar er is de laatste jaren veel veranderd in hoe de zoekmachines websites indexeren. De zoekwoorden zijn allang niet meer het enige wat belangrijk is.


Er is natuurlijk al veel over geschreven door diverse gerenommeerde internetbedrijven. Ik zal in dit artikel proberen zo eenvoudig en overzichtelijk samen te vatten wat de huidige situatie van Zoekmachine Optimalisatie is.

Zoekmachine optimalisatie versus Zoemachine marketing

Eerst nog dit: er is SEO (Search Engine Optimization = Zoekmachine Optimalisatie) en SEA (Search Engine Advertisement = Zoekmachine Adverteren of Zoekmachine Marketing). Deze termen worden soms door elkaar gebruikt, maar het gaat echt om twee verschillende dingen. Zoekmachine Optimalisatie gaat meer over de website zelf en wat je er zelf aan kunt doen om de website beter te laten scoren in de zoekmachines. Zoekmachine marketing gaat meer over de zoekmachines. Het betreft namelijk het adverteren in de zoekmachines. Via SEO krijg je bezoekers op je website omdat deze op organische of natuurlijke wijze gevonden wordt in de zoekmachines, via SEA krijg je bezoekers op je website omdat je ervoor betaald hebt.

Mijn filosofie is dat je er het beste eerst voor kunt zorgen dat de basis goed is voordat je extra geld gaat spenderen om reclame te maken. Ook is zoekmachine marketing niet mijn vak. Om die redenen beperk ik mij in dit artikel tot Zoekmachine Optimalisatie.

Zoals het voorheen was

Omdat zoekmachines in het verleden niet helemaal begrepen wat er precies met de inhoud van een webpagina bedoeld werd, waren ze jarenlang gericht op zoekwoorden (keywords) om webpagina’s te indexeren. Daarom was Zoekmachine Optimalisatie dat voornamelijk ook.

Google is al in 2009 gestopt met de keywords meta tag, zie de officiële mededeling van Google zelf. Ook de andere zoekmachines doen steeds minder met de keywords meta tag. De belangrijkste reden was dat deze volgepropt werden met zoekwoorden die niet relevant waren voor de betreffende internet pagina, maar die wel zoekresultaten opleverden. In feite werd deze tag dus lange tijd misbruikt.

Let op: dat wil dus niet zeggen dat zoekwoorden ineens niet meer belangrijk waren! De inhoud van de website (de content) werd een stuk belangrijker! Goede teksten, goede paginanaam en -opbouw, gebruik van zo veel mogelijk zoekwoorden. Dat was jarenlang – en is nog steeds – heel belangrijk.

Zoekmachines steeds slimmer

Maar de zoekmachines worden steeds slimmer…
Google Panda Hummingbird Penguin zoekmachine optimalisatie
Google voerde achtereenvolgens diverse wijzigingen door in de manier waarop webpagina’s worden ‘bekeken’ en geïndexeerd, ranking algoritme genoemd. Eerst door de introductie van Panda (zie WikipediA) en Penguin (zie WikipediA) en vorig jaar met Hummingbird (Kolibrie, zie WikipediA) is het schrijven van webteksten een andere kant op gegaan. Waar Panda en Pinguïn al afrekenden met dubbele content, irrelevante links en over-optimalisatie en daarnaast opkwamen voor originaliteit en toegevoegde waarde, gaat Hummingbird nog een stapje verder.

Hummingbird in het kort

Door Hummingbird is Google nog beter geworden in het herkennen en beter begrijpen van zoekopdrachten. Zowel ingetypte als tegenwoordig ook ingesproken zoekopdrachten, want door het gebruik van ‘conversational search’ worden er steeds meer zoekopdrachten ingesproken op een manier zoals we die in dagelijkse gesprekken zouden formuleren: “Wat is de dichtstbijzijnde supermarkt?”

Google HummingbirdDe interactie met de gebruiker zou ‘menselijker’ zijn. Wat bedoelt de zoeker nu precies en wat is de intentie van de zoekopdracht? Wat is het verband? Google snapt beter welk antwoord de zoeker werkelijk hebben wilt en zorgt ervoor dat het antwoord echt nuttig is.

Bijvoorbeeld: zoek je de ‘dichtstbijzijnde supermarkt’, dan begrijpt Google nu dat je daarmee bedoelt dat je een supermarkt zoekt dicht in de buurt van je eigen locatie. Vroeger gaf Google een lijstje met webpagina’s met de zoekwoorden ‘dichtstbijzijnde’ en ‘supermarkt’, nu zoekt Google supermarkten in een bepaalde straal om je heen.

Wat betekent dat alles voor je website?

Het is niet zo dat we nu ineens heel erg anders om moeten gaan met het opbouwen en inrichten van onze websites. Content, techniek en autoriteit van je website blijven belangrijk, maar op een iets andere manier misschien dan we gewend waren.

Content

De content is één van de zaken waar je als beheerder van de website een grote invloed op uit kunt oefenen. Waardevolle content is steeds belangrijker geworden. Dit is content waar bezoekers echt iets aan hebben. Het is dus essentieel om de content te richten op de vraag van de bezoeker in plaats van op het uitdragen van je eigen boodschap: los het probleem van je bezoeker op of leer de bezoeker iets. Sluit de content van je website aan bij de intentie van de bezoeker.

Overigens bestaat content allang niet meer alleen uit tekst. Ook plaatjes, pdf bestanden en video’s verrijken de content.

En hou dus ook serieus rekening met de locatie waar je jouw producten aanbiedt (zie eerdere voorbeeld). Meld je website aan voor Google Mijn Bedrijf (Google Maps), want daar haalt Google veel informatie vandaan.

Voor enkele tips over het optimaliseren van uw content, bekijk ook nog eens de volgende artikelen:

Google waardeert het enorm als websites in beweging zijn. Als er actief met een website wordt omgegaan, wordt dit door Google gezien als dat je serieus met het internet bezig bent.

Techniek

De website bouwer kan helpen bij een goede techniek van de website. “Met het juiste ‘fundament’ kun je een groot en stabiel huis bouwen”, zeg ik altijd. Dit kan een op maat gemaakt website zijn op basis van de laatste websitecodes en -technieken. En het kan een website zijn op basis van een goed open source systeem (CMS) zoals bijvoorbeeld WordPress.

Goede schone code is daarbij van belang en bijvoorbeeld ook de snelheid van de website. Aan de laadtijd van de website wordt door Google veel waarde gehecht.

Autoriteit

Naast Google Pagerank (het aantal en welke backlinks naar een website verwijzen) is ook de zogenaamde Author Rank belangrijk geworden. Deze kijkt naar de reputatie van de auteur van een artikel, of deze vaker over een bepaald onderwerp schrijft bijvoorbeeld.

Backlinks zijn nog steeds belangrijk, maar het gaat niet meer om ‘hoe meer hoe beter’. Google kijkt tegenwoordig meer naar de kwaliteit en de relevantie van backlinks.

Wat ook een steeds grotere rol gaat spelen is social sharing: de aanbevelingen die anderen doen door een pagina of artikel te delen via Social Media als facebook, twitter en dergelijke.

Conclusie

Eigenlijk hoef je niet zo veel anders te doen dan voorheen. Zorg ervoor dat je website relevante en goede content biedt, dat deze technisch van goede kwaliteit is en dat deze uniek en interessant is voor je doelgroep.

En ga dan vooral voor kwaliteit in plaats van kwantiteit!

0 reacties

Plaats een Reactie

Wil je op dit artikel reageren?
Hieronder kun je jouw reactie achterlaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *