webteksten: een vak apart!

Webteksten: een vak apart!

Het schrijven van goede webteksten is een vak apart. De gemiddelde surfer heeft namelijk haast en wil binnen enkele seconden zien of datgene wat hij of zij zoekt op jouw site te vinden is. Zo niet, dan verlaat de bezoeker jouw website.

Ook de zoekmachines hechten grote waarde aan goede teksten op jouw website. Op basis van een aantal voorwaarden komt jouw pagina of bericht hoger in de zoekresultaten.

Actuele website

Het is belangrijk om je website actueel te houden. Frequent onderhoud van de content van je website is daarom noodzakelijk en zorgt ervoor dat bezoekers regelmatig op je website terugkeren.

Ik kan jou helpen om de teksten voor je website te redigeren en ervoor te zorgen dat deze aansluiten bij de manier waarop jouw bezoeker (èn de zoekmachine!) je website ‘leest’.

Daarnaast werk ik samen met professionele tekstschrijvers die op jouw verzoek kunnen zorgen voor professionele en commercieel krachtige webteksten die passen bij de uitstraling van jouw bedrijf of organisatie.

10 tips voor het schrijven van goede webteksten

  • De tekstopbouw

    Een surfer vormt zich al scannende vluchtig en globaal een beeld van de informatie op de pagina. Daarom is een goede indeling van de pagina van belang:

    1. Geef webpagina’s een informatieve titel.
    2. Verdeel de tekst in overzichtelijke alinea’s met witregels. De bezoeker vindt lange teksten die als één alinea op de webpagina staan onoverzichtelijk. Vaak is dat een reden om je website snel te verlaten.
    3. Geef informatieve tussenkopjes als teksten langer zijn dan een paar alinea’s.
    4. Gebruik lijstjes met opsommingtekens. Deze zijn gemakkelijk te bekijken en geven de pagina een overzichtelijk beeld.
  • De schrijfstijl

    1. Stem de tekst zoveel mogelijk af op je doelgroep. Noem de voordelen die jouw product of dienst voor hen heeft!
    2. Gebruik zoveel mogelijk korte en pakkende zinnen en vermijd het gebruik van bijzinnen.
    3. Gebruik taal die de bezoeker begrijpt, dus zo weinig mogelijk technische taal en vakjargon. Vervang typische ‘schrijfwoorden’ door ‘spreekwoorden’.
    4. Probeer zo origineel mogelijk te schrijven.Vermijd taal- en spelfouten!
    5. Geef zo veel mogelijk concrete informatie en wees duidelijk in je beloftes.
    6. En: als de pagina veel tekst bevat, begin dan met de conclusie (wat moet men weten) gevolgd door de inhoudelijke tekst (wat is leuk om te weten).
0 reacties

Plaats een Reactie

Wil je op dit artikel reageren?
Hieronder kun je jouw reactie achterlaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *