afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachines

Afbeeldingen optimaliseren voor de zoekmachines

Ik hoef je niet meer te vertellen hoe belangrijk het is om je website te optimaliseren voor de zoekmachines. Van belang zijn daarbij het gebruik van goede paginatitels, pagina omschrijvingen, goede teksten, afbeeldingen, enzovoorts.


Wat veel mensen vaak over het hoofd zien is dat ook de afbeeldingen op je website kunnen meehelpen om de website te verbeteren voor de vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Op die manier kunnen afbeeldingen een positieve bijdrage leveren aan het aantal bezoekers op jouw website!

Hoe werkt dat dan?

Zoekmachines willen gebruikers zo goed mogelijk helpen met het vinden van de juiste content. Ze zijn echter moeilijk in staat om afbeeldingen te lezen. Door de afbeeldingen die je gebruikt de juiste namen of zoektermen mee te geven, worden deze door de zoekmachines als zinvol ervaren. En worden ook de afbeeldingen meegenomen bij het indexeren van je website.

Wat kun je zelf doen om jouw afbeeldingen te optimaliseren?

  • 1 - Geef afbeeldingen een beschrijvende bestandsnaam

    Zoekmachines kijken naar de bestandsnaam van afbeeldingen. Je kunt je voorstellen dat een bestandsnaam als maserati-model-granbacrio.jpg heel wat meer zegt dan bijvoorbeeld IMG_2759.jpg.

    Door een goede beschrijvende naam aan de afbeelding mee te geven wordt deze beter geïndexeerd. En is de kans erg groot dat je website beter wordt weergegeven in de zoekresultaten als er gezocht wordt op “maserati grancabrio”.

    De naam van je afbeelding wordt in WordPress gebruikt voor de titel van je afbeelding. In dit geval “maserati model granbacrio”.

    Gebruik niet te vaak hetzelfde woord, want dat wordt door Google als spam gezien. Wissel dus af door het gebruik van synoniemen.

  • 2 - Geef afbeeldingen een relevante alt tekst

    De alt tekst is de tekst die de bezoeker ziet als hij met zijn muis over een afbeelding beweegt (afhankelijk welke browser hij gebruikt!). Ook is dat de tekst die wordt getoond als de afbeelding niet kan worden weergegeven. De alt tekst wordt gebruikt om een goede beschrijving van de afbeelding te geven. Daarin kun je relevante keywords gebruiken die op die afbeelding van toepassing zijn. De alt tekst moet redelijk kort blijven: maximaal 5 à 10 woorden of zo’n 150 tekens.

    Bijvoorbeeld: Het nieuwe cabriolet model van Maserati.

    Let op: vanuit het oogpunt van toegankelijkheid is het beter om geen alt tekst te gebruiken als het plaatje alleen ter decoratie bedoeld is. Gaat de tekst bijvoorbeeld over de Maserati model GranCabrio en plaats je daar een foto van bijvoorbeeld een lachende verkoper bij, dan kunt je de alt tekst beter weglaten 😉

  • 3 - Voeg een omschrijving toe

    De omschrijving van een afbeelding kan gebruikt worden om aanvullende en wat meer uitgebreide informatie over een afbeelding te geven. Deze tekst mag wat langer zijn.

    Bijvoorbeeld: Dit model heeft een compleet nieuw exterieur en interieur en is te bestellen in verschillende uitvoeringen.

  • 4 - Optimaliseer de bijbehorende tekst

    Het is belangrijk dat de afbeelding, de bestandsnaam, de alt tekst en de omschrijving aansluiten bij (het gedeelte van) de pagina waar de afbeelding geplaatst wordt. Het is dus belangrijk dat de omliggende tekst over hetzelfde onderwerp gaat.

    De zoekmachines zijn slim genoeg om te beoordelen of het een pagina is die over de Maserati GranCabrio gaat of over een heel andere auto of model. Als tekst en afbeelding op elkaar aansluiten wordt dit beter beoordeeld en worden tekst en afbeelding beter gevonden.

Content Management Systeem

Met een goed CMS is het niet moeilijk om bovenstaande punten te gebruiken om de afbeeldingen op jouw website te optimaliseren voor de zoekmachines.

Vraag je leverancier waar je op moet letten en hoe je daar zelf voor kunt zorgen!

0 reacties

Plaats een Reactie

Wil je op dit artikel reageren?
Hieronder kun je jouw reactie achterlaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *