WordPress Handleiding

WordPress handleiding – Het beheer van reacties

Vorige week heb ik je uitgelegd wat de WordPress bewerker betekent en inhoudt. Deze week ga ik je meer vertellen over reacties en hoe je die kunt beheren.

Bezoekers kunnen (meestal) reacties achterlaten op jouw website. Het meest gebruikelijke is dat bezoekers wel kunnen reageren op berichten en niet op pagina’s. Dit kun je instellen in WordPress, zowel in de algemene WordPress instellingen die gelden voor je hele site als per bericht of pagina. Je kunt dus per bericht of pagina de algemene instellingen overschrijven en zo kun je zelf bepalen op welke berichten en/of pagina’s je wel of geen reacties wilt ontvangen.

Een paar voorbeelden. Je kunt je vast voorstellen dat je het leuk vindt als je je best gedaan hebt om een interessant artikel te schrijven dat je bezoekers daarop reageren. En je kunt je ook vast voorstellen dat wanneer jij een pagina hebt met je missie en visie dat het dan minder relevant is om daar een reactie op te ontvangen.

Voor mijn klanten stel ik de algemene instellingen altijd zo in dat een reactie die binnen komt altijd eerst moet worden goedgekeurd voordat deze op jouw site geplaatst wordt. Omdat WordPress zo’n veelgebruikt en interessant systeem is (ook voor en door hackers en spammers helaas!) voorkom je op die manier dat spamreacties automatisch op je website worden geplaatst.

Ook stel ik WordPress zo in dat je een e-mail ontvangt zodra er een reactie op een bericht binnenkomt. Tenzij je dat niet wilt, dan kan dat anders worden ingesteld. Je kunt dan vanuit de e-mail op een link klikken om in te loggen in WordPress om die reactie te verwerken.

Reacties beheren

  1. Als je in WordPress bent ingelogd zie je in de linkerkolom achter “Reacties” een icoontje met een cijfer staan indien er reacties zijn binnengekomen. Het cijfer geeft het aantal reacties weer die je ontvangen hebt en nog niet hebt verwerkt. Ook in de rechter kolom worden bij recente reacties de laatste reacties weergegeven die je hebt ontvangen. Bij de reacties die je nog moet verwerken, staat vooraan een rode balk die weergeeft dat je hier nog iets mee moet doen.
    reacties aangegeven in het dashboard
  2. Klik in het dashboard op “Reacties”. Het volgende venster verschijnt:
    nieuwe reacties ontvangen
    Ook hier wordt de nieuwe reactie die je nog moet verwerken aangeduid met een rode balk aan de linkerkant. Ga in het overzicht met je muis over de nieuwe reactie. Dan komen onder de reactie een aantal opties te voorschijn:

    1. Toelaten
      Is het bericht helemaal in orde en kan deze zo op je site geplaatst worden dan kun je op “Toelaten” klikken.
    2. Beantwoorden
      Wil je direct op de binnengekomen reactie reageren, dan kun je op “Beantwoorden” klikken. Er komt dan een nieuw veld beschikbaar waar jij jouw antwoord kunt ingeven. Zodra je klaar bent met je antwoord klik je op “Goedkeuren en beantwoorden”.
      reageren op een reactie
    3. Snel bewerken
      Is de reactie goed, maar heeft de afzender ergens een typefout gemaakt dan kun je die corrigeren door op “Snel bewerken” te klikken. Ik wil bijvoorbeeld als ik snel type nog wel eens de ‘r’ van hartelijke groet vergeten en dat staat niet zo ‘charmant’. Corrigeer de fout(en) en klik op “Reactie bijwerken”.
      een reactie snel bewerken
    4. Bewerken
      Hier kun je de gegevens van de auteur (afzender) bewerken en de tekst van de reactie aanpassen.
      een reactie bewerken
    5. Spam
      Is de reactie die je hebt ontvangen duidelijk een spam bericht, klik dan op “Spam”.
    6. Prullenbak
      Wil je een reactie verwijderen, klik dan op “Prullenbak”.

Reacties uitschakelen voor een specifiek bericht

Om voor één specifiek bericht de reactiemogelijkheid uit te schakelen, ga je als volgt te werk:

  1. Open in je dashboard het menu berichten door op “Berichten” te klikken. Je ziet dan het volgende overzicht:
    reacties uitzetten voor één bericht
  2. Ga dan met je muis over het bericht waarvoor je reactie wilt uitschakelen. Je ziet dan een aantal opties verschijnen. Klik op “Snel bewerken”. Het snel bewerken menu wordt opengeklapt en je ziet een aantal opties waarvan je gebruikt kunt maken zonder dat je het hele bericht hoeft te openen:
    reacties toestaan uitvinken
    Eén van de opties is “Reacties toestaan”. Deze vink je uit. Daarna klik je op de knop “Bijwerken”. Nu is het niet (meer) mogelijk voor je bezoekers om op dit specifieke bericht te reageren.

TIP

Het zal je niet verbazen: als je reacties voor berichten hebt uitgezet en je wilt deze voor een specifiek bericht (opnieuw) aanzetten, dan werkt het precies andersom. Dan open je voor dat bericht “Snel bewerken” en vink je “Reacties toestaan” aan. Vergeet niet om op “Bijwerken” te klikken 😉 .

Overigens werkt het aan- en uitzetten van reacties voor pagina’s op dezelfde manier.

Dit was al weer de laatste les van de WordPress Handleiding. Ik zou het fijn vinden om van je te horen wat je ervan vond en of er nog onderwerpen zijn waar jij meer informatie over zou willen hebben. Daarvoor kun je hieronder een reactie geven of het contactformulier invullen en versturen.

Wil je nog eens alle lessen nakijken? Bij de aankondiging van de WordPress Handleiding staan ze allemaal op een rijtje 🙂 .

2 reacties

Plaats een Reactie

Wil je op dit artikel reageren?
Hieronder kun je jouw reactie achterlaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *